imke-in-nieuw-zeeland.reismee.nl

Time flies when you're having fun!

Kia Ora allemaal!

Het duurde even, maar dan heb je ook wat te lezen zullen we maar zeggen! Ik ben nu zo'n 5 weken weg en moet zeggen dat de weken voorbij gevlogen zijn. Tijd om jullie een beetje bij te praten over alle dingen die ik tot nu toe gezien en gedaan heb!

16 januari ging mijn reis dan eindelijk beginnen, ik vertrok vanaf Schiphol via Kuala Lumpur naar Auckland, een lange reis waar ik best wel tegenop zag. Na heel wat uurtjes in het vliegtuig was ik dan ook blij in Auckland te zijn. Nadat ik al mijn spullen had ben ik met de bus naar mijn hostel gegaan in het centrum van Auckland. Ik kwam laat in de middag aan en ben meteen in de douche gesprongen en gaan slapen, ik was dan ook erg moe van de lange reis. De volgende dag ben ik Auckland gaan verkennen en het weer was heerlijk, echt zomers! De Skytower zit erg dicht bij het hostel en was dan ook niet te missen. Eerst heb ik de Queenstreet afgelopen richting de haven en verder ben ik naar het Albert Park en het Old Government House geweest wat erg mooi was allemaal. De volgende dag heb ik mijn Stray Everywhere Pass gekocht. Dit is een bus die een hele route door Nieuw Zeeland rijd en hier mag ik een jaar lang gebruik van maken. Ik heb m'n eerste bus meteen geboekt naar Paihia op 24 januari. Hierdoor had ik nog een paar dagen om bij te komen van mijn reis en wat dingen te regelen. Na drie dagen ontmoette ik Belinda, die ook de 24ste met stray naar Paihia zou gaan en samen zijn we de Skytower op geweest. Heel erg gaaf om Auckland te zien vanaf 220 m hoogte. Ik kon dan ook alle plaatsen zien die ik bezocht had. De dag erna zijn we naar Waiheke Island geweest met de Ferry. Een super mooi eiland waar we een hike hebben gedaan met verschillende mooie uitzicht punten.

De dag erna gingen we met de bus naar Paihia, waar ik 4 nachten geboekt had. Onderweg stopt Stray op mooie plekjes en we stopte bij een bos waar bomen van wel 800 jaar oud stonden. Heel erg tof en leuk om eindelijk de stad uit te zijn en de natuur van Nieuw Zeeland te zien. Het hostel was net een klein vakantie park met allemaal kleine bungalows. Die avond was er een bbq georganiseerd door het hostel en hebben we lekker gegeten. De volgende dag moesten we weer vroeg op, want we gingen een dagtour naar Cape Reinga doen, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Een lange busreis met verschillende toffe stops! Allereerst stopte we weer bij bossen met oude bomen en daarna kwamen we bij Ninety Mile Beach, waar we met de bus over het strand gereden hebben, zo gaaf!! Vervolgens zijn we doorgereden naar Cape Reinga. De vuurtoren was niet meteen te zien en we moesten dan ook een stukje lopen voordat we er waren. Het uitzicht was echt super mooi hier. En na deze stop zijn we weer terug gereden richting Paihia, maar niet zonder een stop bij Te Paki Stream, waar we nog gesandboard hebben op de duinen, erg leuk om te doen. De volgende dag was ik jarig en heb ik een heerlijke relaxdag aan het strand gehad. Mijn laatste dag in Paihia heb ik een hike van 4 uur gedaan naar de Haruru Falls. Ik hoorde dat de waterval niet heel erg groot was maar de route vooral erg mooi was. Ik kwam tijdens het lopen dan ook bij heel veel mooie plekjes uit.

De dag erna was het weer tijd om verder te reizen en mijn volgende stop was Whangarei. In Whangarei heb ik in een oude gevangenis geslapen die omgetoverd was tot een hostel. Die avond heb ik meteen een rondje in het plaatsje gelopen. Daarna vroeg gaan slapen want ik ging een hike doen naar de Whangarei Falls. Een hike van 15 km die ik erg zwaar vond met het warme weer. Maar het was de moeite waard! De waterval was heel erg mooi en de route ernaartoe was ook top. Na Whangarei ben ik terug naar Auckland gegaan om wat dingetjes te regelen en vervolgens ben ik met de bus naar Hahei gegaan. In Hahei zaten we op een vakantie park op een apart gedeelte voor de stray groep. Het strand was maar 2 minuutjes lopen en het was er prachtig! Ik heb dan ook 2 van de 4 dagen lekker op het strand gelegen. De eerste dag in Hahei ben ik met 4 Duitsers en een Franse vrouw naar de Cathedral Cove gelopen. Hier is een scène uit de film Narnia opgenomen en ondanks dat het erg bewolkt was, was het er echt prachtig!! Verder ben ik ook nog een dag met de Beach Shuttle meegeweest. Hiermee ben ik eerst naar Cooks Beach gegaan waarna ik via Shakespeares Cliff naar Ferry Landing gelopen ben. Vooral Shakespeares Cliff was echt onwijs mooi! Het uitzicht was een van de beste die ik tot nu toe heb gehad. Nadat ik deze hike gedaan had ben ik met dezelfde bus naar Hot Water Beach gegaan. Hier graaft iedereen kuilen en er komt dan warm water vanuit de grond in de kuilen. Erg bijzonder om te zien en voelen. Je moest wel opletten want het water kon erg heet zijn.

Na de dagen in Hahei ben ik naar Rotorua gegaan. Rotorua staat bekend om de geothermische activiteit, maar ook om de stank die er hangt. Het stinkt hier naar rotte eieren en ik heb dan ook vaak m'n neus dicht willen knijpen in de dagen die ik hier was. In Rotorua kwam ik Belinda weer tegen die ik op het begin van m'n reis had ontmoet en samen zijn we naar een night market gegaan. Er waren heel veel leuke kraampjes met eten en er hing een gezellige sfeer. De dag erna ben ik naar Hobbiton geweest. Super gaaf om de filmset te zien! De tourguide vertelde met veel enthousiasme en aan het einde van de tour kregen we in the green dragon een apple cider of ginger beer. De dag erna heb ik Rotorua een beetje verkend, ben ik naar Lake Rotorua gelopen en ben ik naar het parkje met veel geothermische activiteit naast het hostel geweest. Op deze plaatsen was de stank op z'n ergst, bah. Maar toen was ik nog niet in Wai-O-Tapu Thermal Wonderland geweest, daar stonk het minstens zo erg. Maar het was er wel echt prachtig, vooral de Champagne Pool, Devil's Bath Pool en Lady Knox Geyser waren super bijzonder om te zien. Vooral de kleuren in de Champagne Pool en Devil's Bath Pool waren geweldig!

In het hostel ontmoette ik Marlon, wederom een Nederlands meisje (er zijn zoveel Nederlanders hier) en zij bleek dezelfde plannen als ik te hebben. Beiden wilden we in Mount Maunganui werk gaan zoeken en omdat ik de Beach Hopper eerst ging doen zouden we in Mount Maunganui afspreken en samen werk gaan zoeken. Maar eerst: de Beach Hopper! Deze zou van Waitomo, naar Raglan naar Mount Maunganui gaan. In Waitomo heb ik een glowworm cave tour gedaan, dit waszoonwijs gaaf! In de donkere grot waren allemaal lichtpuntjes van deze wormen,zobijzonder. Na deze tour gingen we meteen door naar Raglan, een echt surfstadje. We zaten in een hostel een eindje van het plaatsje, waar we een prachtig uitzicht hadden. Vanaf hier hebben we de zonsondergang gekeken en de volgende dag heb ik een paar uurtjes in Raglan rondgelopen, waarna we verder gingen naar Mount Maunganui.

Mount Maunganui is een erg mooie plek, alleen viel het hostel erg tegen, de keuken was vies en naast het hostel werd gebouwd waardoor we vroeg wakker werden van het geluid. Ook was er nog niet veel werk omdat het kiwi seizoen pas in maart begon. Daarom hebben we besloten naar Napier/Hastings te gaan en daar werk te gaan zoeken, daar is namelijk volop werk op dit moment. In Mount Maunganui hebben we dan ook een accommodatie geregeld en een Blueberry Farm gebeld waar we zeer waarschijnlijk konden werken tegen de tijd dat we daar waren. De volgende dag ben ik om half 5 opgestaan om de zonsopkomst te zien vanaf de berg. Onderweg kwam ik op de berg veel schapen tegen en toen ik eindelijk boven was, was het uitzicht prachtig! Helaas was het wel een beetje bewolkt, maar dat zorgde ook weer voor mooie kleuren tijdens de zonsopkomst. Die middag heb ik nog lekker op het strand gelegen en die volgende dag zou ik met Marlon de ochtend op het strand gaan liggen om vervolgens door te gaan naar Tauranga voor een nachtje. Vanuit Tauranga zijn we met de intercity bus naar Napier gegaan.

De dag na aankomst zijn we meteen naar Gourmet Blueberry Farm gegaan om ons in te schrijven voor het werk. Dat ging heel makkelijk en de volgende dag hadden we al onze introductie en konden we beginnen met werken. Leuk is het werk niet, maar ik ben blij dat ik aan het werk ben. Ik heb nu zo'n 4 dagen gewerkt en helaas zitten we nu al 3 dagen in het hostel omdat het teveel regent en dan mogen we niet werken. Gelukkig wordt het vanaf morgen weer mooi en kan ik weer wat geld verdienen om te sparen voor de rest van mijn reis!

Als jullie tussen door een beetje op de hoogte willen blijven van mijn reis, kun je me ook volgen op polarsteps via deze link;

https://www.polarsteps.com/ImkeVanDeWeijer/1170281-backpacken-nieuw-zeeland

Reacties

Reacties

Marian

Mooi verhaal en prachtige foto's, benieuwd naar je volgende ervaringen. Groetjusss

Irma

Leuk om te lezen dat je geniet!

Kelly

Super leuk! Word er meteen weer jaloers van ! Geniet er lekker van xx

Els

De moeite waard je reisverslag ! Fijn dat je het naar de zin hebt. Geniet er nog lekker van. Groetjes ?

Rianne

Leuk Imke, wat een ervaring. Ik zit bij Irma in de stoel en had nu tijd om jou verhaal te lezen ?. Groetjes van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active