imke-in-nieuw-zeeland.reismee.nl

Fruit plukken en leuke tripjes

Kia Ora! 

Ik ben nu 3 maanden in Nieuw Zeeland en dus werd het weer eens tijd voor een nieuwe blogpost! Sinds de vorige post ben ik voornamelijk aan het werk geweest. Na een maand reizen had ik onwijs veel zin om een tijdje op één plek te zijn en te werken. In totaal heb ik twee maanden gewerkt bij Gourmet Blueberries in Flaxmere en dat was een prima baantje. Bessenplukken op zich is niet super leuk om te doen, maar vaak plukte ik samen met Marlon en dat was erg gezellig. Als ik niet met Marlon plukte raakte ik wel eens in gesprek met iemand die tegenover me stond en zo heb ik veel leuke mensen ontmoet en leuke verhalen gehoord. 

In eerste instantie was het de bedoeling om snel genoeg naar Hastings te verhuizen omdat dit dichter bij het werk lag, maar al snel voelde ik me zo thuis in het hostel dat ik helemaal niet meer weg wilde. Ik had de 2 uur reizen naar het werk er dan ook graag voor over. Ik verbleef in het hostel 'Art House Backpackers' en hier zaten bijna alleen maar backpackers die ook in de buurt van Napier aan het werk waren. Hierdoor leerde ik veel mensen goed kennen en dat was erg gezellig. Samen met de mensen van het hostel heb ik dan ook verschillende activiteiten gedaan. 

Zo ben ik in het eerste weekend met Marlon naar het museum geweest, waar we veel te weten zijn gekomen over Napier zelf. Zo is er in 1931 een grote aardbeving geweest in Napier, waarna een brand volgde. Het plaatsje is hierdoor verwoest en moest weer opnieuw opgebouwd worden. Omdat in die tijd de Art Deco stijl erg populair was, zijn veel gebouwen in deze stijl gebouwd. Hierdoor heeft het stadje een erg leuke uitstraling. 

Verder hebben we het geluk gehad dat we een auto mochten lenen een weekend lang van twee mensen uit het hostel. Hierdoor konden we alle dingen doen die te ver weg voor ons lagen. Vrijdag na het werk zijn we dan ook meteen naar de Dutch Shop gegaan, waar ik paprika chips en hagelslag gescoord heb! De volgende dag zijn we samen met een groepje Japanners van het hostel naar de 'Te Mata Peak' geweest. Hier hebben we een hike van 2 uur en 15 minuten gedaan en dit was echt enorm mooi en een super gezellige dag! Verder zijn we die zondag naar de 'Farmers market' in Hastings geweest waar veel leuke kraampjes stonden. Hierna zijn we nog naar de Maraetotara Falls en Pekapeka Wetlands geweest wat natuurlijk ook weer erg mooi was. Verder ben ik ook nog bij the National Aquarium of New Zealand geweest, waar ik voor het eerst een kiwi bird heb gezien! Deze beestjes zien er zo schattig uit en hopelijk kan ik ze later op het Zuider Eiland ook nog in het wild spotten. 

Naast alle leuke activiteiten ben ik door de week steeds bezig geweest met bessenplukken. Maar helaas liep het bessenseizoen op een gegeven moment af en toen hebben we besloten te wisselen van werk, de laatste week hebben we dan ook maar 3 dagen gewerkt zodat we rustig konden wisselen van locatie en werk. Samen met Marlon had ik besloten naar te Puke te gaan waar we kiwi's gingen plukken. Als we aangekomen waren zouden we opgehaald worden door de managers en naar een huis gebracht worden dat we deelde met andere backpackers die er werkte. Het klonk allemaal onwijs goed en zelfs vervoer naar het werk zou geregeld worden. Toen we eenmaal opgehaald werden, blowde de managers al na 5 minuten in de auto en hadden we al meteen een vreemd gevoel over alles. Toen we aankwamen in het huis was het huis vies en hoorde we van een ander Nederlands meisje dat alles onwijs slecht geregeld was. Zij had niets kunnen sparen in de tijd dat ze daar was omdat ze zo weinig kon werken. En toen we zondag van andere mensen die weg gingen hoorde dat de lonen ook vaak niet klopte hebben we meteen besloten om ontslag te nemen. Je had namelijk een week opzegtermijn anders kreeg je je borg niet terug. 

Maandag zouden we onze eerste werkdag hebben, maar dat liep al meteen in de soep en die dag hebben we dus niet gewerkt. Dit bevestigde de verhalen die we gehoord hadden dan ook. De dinsdag konden we gelukkig wel werken en ging alles goed. Ik wilde heel erg graag een keertje kiwi's plukken in Nieuw Zeeland, maar moet zeggen dat ik het werken wel onderschat had. Je werkt boven je macht, want de kiwi's hangen als een plafond boven je hoofd en je hebt een mand met zo'n 20 kg aan kiwi's voor je hangen. Aan het eind van de dag had ik dan ook onwijs veel last van mijn rug en schouders en was ik ergens wel blij dat we na een weekje weer zouden stoppen. 

Nadat we besloten hadden weg te gaan bij de kiwi's, hadden we ook besloten om weer even te gaan reizen, om weer even alleen maar leuke dingen te gaan doen en zien! Op dit moment zit ik in Rotorua en morgen vertrek ik naar Lake Aniwhenua, waar we kennis mogen maken met de Maori cultuur. Hier heb ik onwijs veel zin in! 

Reacties

Reacties

Els.

Leuk verslag Imke. We wachten op het volgende verslag ( hopelijk niet te lang wachten ??) Maar geniet van je reis.
Vele groetjes van ons. ....?

Marian

Ha Imke, heb je verslag nog eens gelezen......dacht ik ik ergens iets gemist had ?. Ik heb nu vakantie dus tijd om alles bij te lezen .... Hoe gaat met jouw en je avonturen?? Groetjusss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active